Organizacja czasu i delegowanie zadań

Najlepszym kierownikiem jest ten, kto ma dość rozumu,
by wybrać dobrych ludzi, którzy będą robili to, co chce, żeby było zrobione, i dość powściągliwości,
by powstrzymać się od wtrącania, kiedy to robią

Theodore Roosevelt

Cele:

  • Zbudowanie postawy pewności sprzyjającej delegowaniu zadań
  • Poznanie przeszkód w delegowaniu
  • Zdobycie umiejętności dobierania pracowników do konkretnych zadań z uwzględnieniem ich predyspozycji i kompetencji
  • Poznanie technik i narzędzi usprawniających zarządzanie czasem własnym i pracowników
  • Zdobycie umiejętności wyznaczania zadań priorytetowych i optymalizowania pracy zespołu
  1. Poczucie pewności lidera jako warunek konieczny delegowania
    • Przeszkody w delegowaniu zadań
    • Autodiagnoza - rozpoznawanie własnych umiejętności delegowania
    • Sześć zasad delegowania: Co? Kto? Dlaczego? Jak? Jakimi środkami? Kiedy?
  2. Mapa zespołu pracowników
    • Zaufanie – autodiagnoza - osobiste preferencje lidera
    • Dobór pracowników do poszczególnych zadań ze względu na ich predyspozycje i kompetencje
    • Cele osobiste pracowników jako integralna część zadania
  3. Priorytety i cele Firmy oraz zespołu
    • Definiowanie zadań indywidualnych i zespołowych
    • Optymalizacja pracy zespołu poprzez ustalenie priorytetów
  4. Narzędzia zarządzania czasem własnym i zespołu
    • Techniki i metody planowania
    • Zasada Pareto i macierz Eisenhovera w ustalaniu priorytetów
    • Wyznaczanie priorytetów za pomocą analizy ABC
    • Indywidualne priorytety – autoanaliza
    • Czynniki motywacyjne jako narzędzie zarządzania czasem
    • Praktyczne wykorzystanie formularzy: miesiąca / tygodnia / dnia - pracy kierownika
    • Pożeracze czasu i jak sobie z nimi radzić

Motywowanie i inspirowanie pracowników. Elementy coachingu

Patrząc zawsze przed siebie, myśląc o tym,
jak zrobić jeszcze więcej, osiągniesz stan umysłu, w którym
nie ma rzeczy niemożliwych

Henry Ford

Cele:

  • Poznanie psychologicznych typologii w motywowaniu
  • Zdobycie umiejętności rozpoznawania strategii motywacyjnych pracowników
  • Budowanie postawy odpowiedzialności lidera za zespół
  • Zdobycie umiejętności udzielania konstruktywnej krytyki
  • Poznanie pozafinansowych sposobów motywowania pracowników
  • Zdobycie umiejętności inspirowania pracowników do rozwoju za pomocą rozmowy coachingowej
  • Zbudowanie postawy umożliwiającej odkrywanie potencjałów poszczególnych członków zespołu
  1. Wykorzystanie psychologicznych typologii w motywowaniu
    • Typologie pozytywne i negatywne
    • Korzyści i ograniczenia związane ze stosowaniem typologii
    • Strategie motywacyjne pracowników
    • Rozpoznawanie indywidualnej strategii motywacyjnej pracownika
  2. Elastyczność jako miara skuteczności
    • Przywództwo w rozmowie - odpowiedzialność
    • Umiejętność prowadzenia rozmów w zależności od typologii rozmówcy
    • Konstruktywna ocena – zastosowanie pochwały i krytyki
    • Udzielanie informacji zwrotnej "GROW"
  3. Pozafinansowe elementy motywacyjne
    • Określanie optymalnego dla konkretnej osoby sposobu motywowania
    • System nagród i kar
  4. Inspirowanie do rozwoju indywidualnego – elementy coachingu kierowniczego
    • Kiedy rozmowa operacyjna, kiedy coaching, kiedy mentoring
    • Zasady i efektywność coachingu
    • Kluczowe kompetencje coacha
    • Narzędzia prowadzenie rozmowy coachingowej
  5. Coaching pracowników - rozwijanie zespołu – poszukiwanie i kreowanie liderów
    • Ukierunkowana obserwacja pracowników jako podstawa działań rozwojowych
    • Postawa menedżera a odkrywanie potencjału członków zespołu
    • Wykorzystywanie naturalnych zasobów indywidualnych
    • Określanie indywidualnych potrzeb rozwojowych

Budowanie zespołu

Przywództwo to cecha, która pozwala przekształcać
intencje w działanie a grupę osób w zespół

Cele:

  • Zrozumienie wpływu lidera dobre funkcjonowanie zespołu
  • Zdobycie wiedzy na temat głównych faz formowania się zespołu oraz ról grupowych
  • Zdobycie umiejętności stawiania celów zespołowych i indywidualnych
  • Poznanie sposobów wykorzystania sytuacji kryzysowych do rozwoju i integracji grupy
  • Zbudowanie nastawienia: wszystko jest możliwe
  • Pokazanie różnorodności członków grupy jako siły zespołu
  1. Budowanie współpracującego zespołu
    • Proces budowania zespołu - główne fazy i rola lidera w ich przebiegu
    • Tworzenie norm grupowych
    • Najczęściej przyjmowane role w grupie
    • Czynniki usprawniające komunikację w zespole, lider jako katalizator dobrej komunikacji
    • Stawianie celów zespołowych i indywidualnych
    • Sytuacje kryzysowe i ich wykorzystanie dla integracji i rozwoju grupy
  2. Formułowanie celów – jako element integrujący pracę zespołu
    • Identyfikacja i umiejętność precyzowania problemów
    • Zmiana postawy skierowanej na problem na perspektywę skierowaną na cel jako źródło rozwiązań
    • Organizowanie zespołu poprzez stawianie celów – cele indywidualne i grupowe
    • Kryteria poprawnie sformułowanego celu
    • "Wszystko jest możliwe" – przekraczanie barier psychologicznych
  3. Zespół jako system
    • Wpływ postawy i nastawienia na atmosferę i jakość współpracy
    • Skuteczność a sposób myślenia o sobie, współpracownikach, firmie i pracy
    • Dzielenie ryzyka i odpowiedzialności w zespole
    • Rola zaufania w zespole
    • Efekt synergii
    • Różnorodność członków grupy jako siła zespołu

Asertywność lidera

Świadomość własnych potrzeb, ich realizacja
oraz zrozumienie i szacunek dla innych
– budują naszą siłę…

Cele:

  • Zdobycie wiedzy na temat tego, czym jest asertywność
  • Zdobycie umiejętności stosowania asertywnych komunikatów
  • Zdobycie umiejętności reagowania na krytykę
  • Nauczenie się asertywnej odmowy oraz stawiania granic
  • Zdobycie wiedzy na temat udzielani asertywnej informacji zwrotnej
  • Zbudowanie postawy, która sprzyja asertywnym zachowaniom
  1. Asertywność w kontaktach ze współpracownikami
    • Czym jest asertywność?
    • Macierz zachowań: agresywne, bierne, asertywne, manipulacyjne
    • Czy jestem osobą asertywną? – autodiagnoza
  2. Istota i struktura asertywnego komunikatu
    • Komunikaty typu TY i JA
    • Odmowa z zachowaniem pozytywnej relacji
    • Zastosowanie zdartej płyty
    • Asertywne reagowanie na krytykę wprost i krytykę ukrytą
    • Umiejętne i stanowcze stawianie granic
  3. Asertywna informacja zwrotna
    • Informacja zwrotna źródłem umiejętnej współpracy
    • Korzyści informacji zwrotnej
    • Informowanie o sobie i udzielanie informacji zwrotnych innym
    • Budowanie otwartości na informację zwrotnej
    • Zasady udzielania informacji zwrotnej /komunikat Ja i Ty/
    • Zasady przyjmowania informacji zwrotnej

Typologie psychologiczne – elastyczność i budowanie relacji

Różnorodność jest nie tylko intrygująca i ciekawa…
Jest też źródłem siły, harmonii
i nieskończonych możliwości…
W zależności od ustaleń – proponujemy wprowadzenie typologii opartej o metodę Insights Discovery lub o metaprogramy.

Cele:

  • Poznanie 4 energii kolorystycznych Insights
  • Zdobycie umiejętności rozpoznawania u siebie i u innych dominujących energii
  • Poznanie potencjalnych obszarów konfliktowych pomiędzy różnymi typami osób
  • Zdobycie umiejętności optymalnego dostosowywania komunikacji do różnych typów
  • Poznanie preferencji Jungowskich oraz 8 typów Insights
  • Zdobycie wiedzy na temat metaprogramów oraz ich zastosowania w praktyce
  • Rozwijanie własnej elastyczności przez adaptację i akomodację
  • Zbudowanie poczucia, że w różnorodności tkwi siła
  1. Insights Discovery + diagnoza indywidualna
    • Energie kolorystyczne Insights Discovery – silne i słabe strony każdej z nich
    • Rozpoznawanie dominującej energii u innych
    • Potrzeby i motywacja osób z każdej kwadry kolorystycznej
    • Styl komunikowania się optymalny dla różnych typów
    • Potencjalne obszary konfliktowe – interakcje miedzy energiami
    • Wzmacnianie własnej elastyczności – adaptacja i akomodacja zachowań w kontekście różnych typów pracowników i klientów
    • Preferencje Jungowskie i 8 typów Insights
    • Analiza całego zespołu pod kątem energii kolorystycznych, reprezentowanych typów, dynamiki działania, słabych i mocnych stron
  2. Typologie oparte o meta programy
    • Idea meta programów i korzyści ze stosowania typologii
    • Rozpoznawanie poszczególnych tendencji – wzorce komunikatów
      - Systemy reprezentacji
      - Wewnętrzna strukturalizacja czasu : w czasie / poprzez czas / pomiędzy czasami
      - Motywacja od/do
      - Działanie: reaktywność/proaktywność
      - Umiejscowienie autorytetu: wewnętrzny/zewnętrzny (ja/inni/dane)
      - Wielkość informacji : szczegół/ogół
      - Sposób segregowania informacji: opcje/procedury
    • Wzmacnianie własnej elastyczności – adaptacja i akomodacja
    • Analiza całego zespołu pod kątem metaprogramów, reprezentowanych typów, dynamiki działania, słabych i mocnych stron