Organizacja czasu i delegowanie zadań
Najlepszym kierownikiem jest ten, kto ma dość rozumu,
by wybrać dobrych ludzi, którzy będą robili to, co chce, żeby było zrobione, i dość powściągliwości,
by powstrzymać się od wtrącania, kiedy to robiąTheodore Roosevelt
Cele:
- Zbudowanie postawy pewności sprzyjającej delegowaniu zadań
- Poznanie przeszkód w delegowaniu
- Zdobycie umiejętności dobierania pracowników do konkretnych zadań z uwzględnieniem ich predyspozycji i kompetencji
- Poznanie technik i narzędzi usprawniających zarządzanie czasem własnym i pracowników
- Zdobycie umiejętności wyznaczania zadań priorytetowych i optymalizowania pracy zespołu
- Poczucie pewności lidera jako warunek konieczny delegowania
- Przeszkody w delegowaniu zadań
- Autodiagnoza - rozpoznawanie własnych umiejętności delegowania
- Sześć zasad delegowania: Co? Kto? Dlaczego? Jak? Jakimi środkami? Kiedy?
- Mapa zespołu pracowników
- Zaufanie – autodiagnoza - osobiste preferencje lidera
- Dobór pracowników do poszczególnych zadań ze względu na ich predyspozycje i kompetencje
- Cele osobiste pracowników jako integralna część zadania
- Priorytety i cele Firmy oraz zespołu
- Definiowanie zadań indywidualnych i zespołowych
- Optymalizacja pracy zespołu poprzez ustalenie priorytetów
- Narzędzia zarządzania czasem własnym i zespołu
- Techniki i metody planowania
- Zasada Pareto i macierz Eisenhovera w ustalaniu priorytetów
- Wyznaczanie priorytetów za pomocą analizy ABC
- Indywidualne priorytety – autoanaliza
- Czynniki motywacyjne jako narzędzie zarządzania czasem
- Praktyczne wykorzystanie formularzy: miesiąca / tygodnia / dnia - pracy kierownika
- Pożeracze czasu i jak sobie z nimi radzić
Motywowanie i inspirowanie pracowników. Elementy coachingu
Patrząc zawsze przed siebie, myśląc o tym,
jak zrobić jeszcze więcej, osiągniesz stan umysłu, w którym
nie ma rzeczy niemożliwychHenry Ford
Cele:
- Poznanie psychologicznych typologii w motywowaniu
- Zdobycie umiejętności rozpoznawania strategii motywacyjnych pracowników
- Budowanie postawy odpowiedzialności lidera za zespół
- Zdobycie umiejętności udzielania konstruktywnej krytyki
- Poznanie pozafinansowych sposobów motywowania pracowników
- Zdobycie umiejętności inspirowania pracowników do rozwoju za pomocą rozmowy coachingowej
- Zbudowanie postawy umożliwiającej odkrywanie potencjałów poszczególnych członków zespołu
- Wykorzystanie psychologicznych typologii w motywowaniu
- Typologie pozytywne i negatywne
- Korzyści i ograniczenia związane ze stosowaniem typologii
- Strategie motywacyjne pracowników
- Rozpoznawanie indywidualnej strategii motywacyjnej pracownika
- Elastyczność jako miara skuteczności
- Przywództwo w rozmowie - odpowiedzialność
- Umiejętność prowadzenia rozmów w zależności od typologii rozmówcy
- Konstruktywna ocena – zastosowanie pochwały i krytyki
- Udzielanie informacji zwrotnej "GROW"
- Pozafinansowe elementy motywacyjne
- Określanie optymalnego dla konkretnej osoby sposobu motywowania
- System nagród i kar
- Inspirowanie do rozwoju indywidualnego – elementy coachingu kierowniczego
- Kiedy rozmowa operacyjna, kiedy coaching, kiedy mentoring
- Zasady i efektywność coachingu
- Kluczowe kompetencje coacha
- Narzędzia prowadzenie rozmowy coachingowej
- Coaching pracowników - rozwijanie zespołu – poszukiwanie i kreowanie liderów
- Ukierunkowana obserwacja pracowników jako podstawa działań rozwojowych
- Postawa menedżera a odkrywanie potencjału członków zespołu
- Wykorzystywanie naturalnych zasobów indywidualnych
- Określanie indywidualnych potrzeb rozwojowych
Budowanie zespołu
Przywództwo to cecha, która pozwala przekształcać
intencje w działanie a grupę osób w zespół
Cele:
- Zrozumienie wpływu lidera dobre funkcjonowanie zespołu
- Zdobycie wiedzy na temat głównych faz formowania się zespołu oraz ról grupowych
- Zdobycie umiejętności stawiania celów zespołowych i indywidualnych
- Poznanie sposobów wykorzystania sytuacji kryzysowych do rozwoju i integracji grupy
- Zbudowanie nastawienia: wszystko jest możliwe
- Pokazanie różnorodności członków grupy jako siły zespołu
- Budowanie współpracującego zespołu
- Proces budowania zespołu - główne fazy i rola lidera w ich przebiegu
- Tworzenie norm grupowych
- Najczęściej przyjmowane role w grupie
- Czynniki usprawniające komunikację w zespole, lider jako katalizator dobrej komunikacji
- Stawianie celów zespołowych i indywidualnych
- Sytuacje kryzysowe i ich wykorzystanie dla integracji i rozwoju grupy
- Formułowanie celów – jako element integrujący pracę zespołu
- Identyfikacja i umiejętność precyzowania problemów
- Zmiana postawy skierowanej na problem na perspektywę skierowaną na cel jako źródło rozwiązań
- Organizowanie zespołu poprzez stawianie celów – cele indywidualne i grupowe
- Kryteria poprawnie sformułowanego celu
- "Wszystko jest możliwe" – przekraczanie barier psychologicznych
- Zespół jako system
- Wpływ postawy i nastawienia na atmosferę i jakość współpracy
- Skuteczność a sposób myślenia o sobie, współpracownikach, firmie i pracy
- Dzielenie ryzyka i odpowiedzialności w zespole
- Rola zaufania w zespole
- Efekt synergii
- Różnorodność członków grupy jako siła zespołu
Asertywność lidera
Świadomość własnych potrzeb, ich realizacja
oraz zrozumienie i szacunek dla innych
– budują naszą siłę…
Cele:
- Zdobycie wiedzy na temat tego, czym jest asertywność
- Zdobycie umiejętności stosowania asertywnych komunikatów
- Zdobycie umiejętności reagowania na krytykę
- Nauczenie się asertywnej odmowy oraz stawiania granic
- Zdobycie wiedzy na temat udzielani asertywnej informacji zwrotnej
- Zbudowanie postawy, która sprzyja asertywnym zachowaniom
- Asertywność w kontaktach ze współpracownikami
- Czym jest asertywność?
- Macierz zachowań: agresywne, bierne, asertywne, manipulacyjne
- Czy jestem osobą asertywną? – autodiagnoza
- Istota i struktura asertywnego komunikatu
- Komunikaty typu TY i JA
- Odmowa z zachowaniem pozytywnej relacji
- Zastosowanie zdartej płyty
- Asertywne reagowanie na krytykę wprost i krytykę ukrytą
- Umiejętne i stanowcze stawianie granic
- Asertywna informacja zwrotna
- Informacja zwrotna źródłem umiejętnej współpracy
- Korzyści informacji zwrotnej
- Informowanie o sobie i udzielanie informacji zwrotnych innym
- Budowanie otwartości na informację zwrotnej
- Zasady udzielania informacji zwrotnej /komunikat Ja i Ty/
- Zasady przyjmowania informacji zwrotnej
Typologie psychologiczne – elastyczność i budowanie relacji
Różnorodność jest nie tylko intrygująca i ciekawa…
Jest też źródłem siły, harmonii
i nieskończonych możliwości…
W zależności od ustaleń – proponujemy wprowadzenie typologii opartej o metodę Insights Discovery lub o metaprogramy.
Cele:
- Poznanie 4 energii kolorystycznych Insights
- Zdobycie umiejętności rozpoznawania u siebie i u innych dominujących energii
- Poznanie potencjalnych obszarów konfliktowych pomiędzy różnymi typami osób
- Zdobycie umiejętności optymalnego dostosowywania komunikacji do różnych typów
- Poznanie preferencji Jungowskich oraz 8 typów Insights
- Zdobycie wiedzy na temat metaprogramów oraz ich zastosowania w praktyce
- Rozwijanie własnej elastyczności przez adaptację i akomodację
- Zbudowanie poczucia, że w różnorodności tkwi siła
- Insights Discovery + diagnoza indywidualna
- Energie kolorystyczne Insights Discovery – silne i słabe strony każdej z nich
- Rozpoznawanie dominującej energii u innych
- Potrzeby i motywacja osób z każdej kwadry kolorystycznej
- Styl komunikowania się optymalny dla różnych typów
- Potencjalne obszary konfliktowe – interakcje miedzy energiami
- Wzmacnianie własnej elastyczności – adaptacja i akomodacja zachowań w kontekście różnych typów pracowników i klientów
- Preferencje Jungowskie i 8 typów Insights
- Analiza całego zespołu pod kątem energii kolorystycznych, reprezentowanych typów, dynamiki działania, słabych i mocnych stron
- Typologie oparte o meta programy
- Idea meta programów i korzyści ze stosowania typologii
- Rozpoznawanie poszczególnych tendencji – wzorce komunikatów
- Systemy reprezentacji
- Wewnętrzna strukturalizacja czasu : w czasie / poprzez czas / pomiędzy czasami
- Motywacja od/do
- Działanie: reaktywność/proaktywność
- Umiejscowienie autorytetu: wewnętrzny/zewnętrzny (ja/inni/dane)
- Wielkość informacji : szczegół/ogół
- Sposób segregowania informacji: opcje/procedury - Wzmacnianie własnej elastyczności – adaptacja i akomodacja
- Analiza całego zespołu pod kątem metaprogramów, reprezentowanych typów, dynamiki działania, słabych i mocnych stron