Efektywna komunikacja i przepływ informacji

Nie można się nie komunikować!
Znaczeniem komunikacji jest odpowiedź jaka otrzymujesz.

Cele:

  • Przypomnienie definicji komunikacji oraz zasad skutecznego porozumiewania się
  • Budowanie nastawienia, które pozwala na oddzielanie ludzi od problemu
  • Zdobycie wiedzy na temat sztuki budowania dobrych relacji
  • Przećwiczenie umiejętności aktywnego słuchania
  • Zdobycie umiejętności precyzyjnego formułowania komunikatów
  • Zbudowanie postawy, która sprzyja skutecznej komunikacji pionowej i poziomej w Organizacji
  1. Zbudowanie modelu porozumiewania się oraz zasad dobrej komunikacji
    • Definicja komunikacji interpersonalnej – zasady, cele
    • Źródła problemów rozbieżności w komunikacji – modele, wartości, przekonania
    • Umiejętność oddzielania ludzi od problemu – weryfikacja własnych nastawień
  2. Sztuka budowania dobrych relacji
    • Kontakt jako fundament komunikacji i porozumienia
    • Nieświadomy przekaz w komunikacji - komunikacja niewerbalna, modulacja głosu
    • Kontakt na poziomie werbalnym
    • Spójność komunikacji – zgodność słów z mową ciała
    • Parafraza jako narzędzie precyzujące przekaz
  3. Umiejętność zbierania i przekazywania informacji
    • Aktywne słuchanie
    • Umiejętność zadawania pytań – rodzaje pytań i ich zastosowanie
    • Odróżnianie wyobrażeń i interpretacji od faktów
    • Przekazywanie informacji - precyzja w konstruowaniu komunikatów
  4. Zasady przepływu informacji w Firmie
    • Analiza przeszkód oraz blokad w przepływie informacji – analiza przypadków
    • Pionowa i pozioma struktura przepływu informacji w organizacji

Autodiagnoza - style zarządzania i rola lidera

Lider kieruje, posługując się przykładem, a nie siłą

Sun Tzu

Cele:

  • Umocnienie przekonania o wpływie lidera na efektywną pracę zespołu
  • Poznanie różnych stylów zarządzania
  • Określenie funkcji menadżerskich
  • Zdobycie umiejętności przeprowadzenia autodiagnozy w kontekście mocnych i słabych stron
  • Zdobycie umiejętności stawiania sobie celów rozwojowych
  • Zbudowanie świadomości dotyczącej przekonań i ich wpływu na własne działanie
  1. Idea zarządzania i style kierowania
    • "Koło wpływu" – mój wpływ na efektywną pracę zespołu
    • Etapy rozwoju pracownika wg kryteriów kompetencji i motywacji
    • Model przywództwa sytuacyjnego
    • Efektywność i elastyczność stylów zarządzania /dyrektywny, partycypacyjny, delegujacy, wspierający/
    • Funkcje menedżerskie i zadania na poszczególnych etapach
    • Rola lidera a rola menedżera
  2. Rozwijanie umiejętności przywódczych
    • Autoanaliza- moje mocne i słabe strony
    • Profil skutecznego przywódcy – cechy, umiejętności, wartości, działania.
      Jakim szefem jestem – a jakim chcę być?
    • Etapy rozwijania potrzebnych umiejętności
    • Stawianie sobie celów rozwojowych na cykl
  3. Skuteczność a przekonania i nastawienie
    • Poziomy neurologiczne funkcjonowania człowieka
    • Rola i siła nastawień
    • Rozpoznawanie własnych przekonań – przekonania, rozwijające i ograniczające
    • Rozpoznawanie własnych ograniczeń na poziomie stereotypów, przekonań i nastawień
    • Zmiana ograniczających nastawień na wspierające