Budowanie zespołu

Przywództwo to cecha, która pozwala przekształcać
intencje w działanie a grupę osób w zespół

Cele:

  • Zrozumienie wpływu lidera dobre funkcjonowanie zespołu
  • Zdobycie wiedzy na temat głównych faz formowania się zespołu oraz ról grupowych
  • Zdobycie umiejętności stawiania celów zespołowych i indywidualnych
  • Poznanie sposobów wykorzystania sytuacji kryzysowych do rozwoju i integracji grupy
  • Zbudowanie nastawienia: wszystko jest możliwe
  • Pokazanie różnorodności członków grupy jako siły zespołu
  1. Budowanie współpracującego zespołu
    • Proces budowania zespołu - główne fazy i rola lidera w ich przebiegu
    • Tworzenie norm grupowych
    • Najczęściej przyjmowane role w grupie
    • Czynniki usprawniające komunikację w zespole, lider jako katalizator dobrej komunikacji
    • Stawianie celów zespołowych i indywidualnych
    • Sytuacje kryzysowe i ich wykorzystanie dla integracji i rozwoju grupy
  2. Formułowanie celów – jako element integrujący pracę zespołu
    • Identyfikacja i umiejętność precyzowania problemów
    • Zmiana postawy skierowanej na problem na perspektywę skierowaną na cel jako źródło rozwiązań
    • Organizowanie zespołu poprzez stawianie celów – cele indywidualne i grupowe
    • Kryteria poprawnie sformułowanego celu
    • "Wszystko jest możliwe" – przekraczanie barier psychologicznych
  3. Zespół jako system
    • Wpływ postawy i nastawienia na atmosferę i jakość współpracy
    • Skuteczność a sposób myślenia o sobie, współpracownikach, firmie i pracy
    • Dzielenie ryzyka i odpowiedzialności w zespole
    • Rola zaufania w zespole
    • Efekt synergii
    • Różnorodność członków grupy jako siła zespołu