Metodologia działania w ramach projektu
Poniżej przedstawiamy możliwe opcje działań w ramach projektu rozwojowego. Ich zakres i sposób realizacji zostanie doprecyzowany w ramach dalszych ustaleń.
Proponowane metody badania potrzeb:
- Ankieta ewaluacyjna – wypełniona przed I szkoleniem, w trakcie cyklu i po jego zakończeniu, określająca subiektywne potrzeby rozwojowe, pozwalająca na wyznaczanie celów rozwojowych i ocenę postępów w ich realizacji.
- Rozmowy bezpośrednie z uczestnikami (indywidualne lub grupowe), pozwalające zebrać informacje o ich subiektywnych potrzebach, poznać obszary, które nastręczają trudności
- Rozmowy bezpośrednie z przełożonymi uczestników i działem HR
- Testy wiedzy – określające poziom znajomości określonych narzędzi i technik
Programy merytoryczne
Zazwyczaj we wstępnej ofercie przedstawiamy bloki merytoryczne, które mogą stanowić bazę w komponowaniu programów szkoleniowych dla grupy. Proszę traktować je jako wstępne propozycje. Mogą one być rozszerzone o dodatkowe treści i zagadnienia, które okażą się zasadne i potrzebne.
- Po każdym szkoleniu przygotowujemy raport zawierający:
- charakterystykę grupy i diagnozę jej stanu początkowego oraz końcowego
- analizę SWOT grupy – opis mocnych i słabych stron oraz szans i zagrożeń
- podsumowanie zajęć oraz sugestie związane z dalszym rozwojem
- Doświadczenia i wnioski z pierwszych szkoleń, będą uwzględnione w doprecyzowaniu kolejnych. W zależności od potrzeb uczestników możliwa jest elastyczna modyfikacja założeń programowych.
- Między szkoleniami proponujemy przydzielenie uczestnikom konkretnych zadań do wykonania między spotkaniami, które będą elementem wzmacniającym wdrażanie poznawanych treści i umiejętności.
Zadania mogą mieć formę „autotreningu”, gdzie uczestnicy otrzymają 1 zadanie na 1 dzień - rozwijające umiejętności obserwacji, samoświadomości, rozpoznawania typologii poznanej na zajęciach. Elementem ułatwiającym autotrening jest przygotowany dla uczestników zeszyt ćwiczeń. - Po każdym ze szkoleń uczestnicy będą mieli możliwość kontaktu i konsultacji – mailowych lub telefonicznych z trenerami.
- Dodatkowo uczestnicy będą rozwiązywać zadania, które będziemy zbierać nie tylko przed projektem, ale także w czasie szkoleń w banku case’ów.
- Uczestnicy mogą także uczestniczyć w indywidualnych sesjach coachingowych.
Metody szkoleniowe
Zajęcia mają charakter warsztatowy. Około 30 % czasu zajmuje omówienie przez trenera danego zagadnienia. Pozostałe 70% czasu jest przeznaczone na przećwiczenie przez uczestników poznanych umiejętności.
Każdy z omawianych punktów związany jest z ćwiczeniami, pozwalającymi na praktyczne opanowanie omawianych treści. Ćwiczenia prowadzone są w małych grupkach, poprzedzane prezentacjami, a na koniec omawiane – tak, by uczestnicy otrzymywali istotne dla korekty swoich zachowań informacje zwrotne.
W czasie realizacji zajęć i całego projektu wykorzystujemy m. in. następujące metody pracy:
- Elementy seminarium
- Ćwiczenia praktyczne w małych grupach
- Interaktywne gry symulacyjne w małych grupach
- Analiza konkretnych przypadków
- Wspólna dyskusja (technika „burzy mózgów”)
- Strategiczne i systemowe gry symulujące funkcjonowanie Firmy
- Case study – indywidualnie dopasowane do grupy uczestników, odnoszące się do sytuacji, z jakimi spotykają się na co dzień
- Praca z kamerą video