Techniki sprzedaży i elementy negocjacji

Cele:

  • Zrozumienie celów, motywów i kryteriów decyzyjnych Klienta
  • Zdobycie umiejętności przygotowywania własnej strategii handlowej
  • Zdobycie umiejętności prezentowania cech produktu jako korzyści dla Klienta
  • Zdobycie umiejętności rozróżniania typów Klientów i dopasowania do nich trybu przekonywania i argumentacji
  • Poznanie trzech stylów negocjacyjnych (negocjacje miękkie, twarde, i oparte na zasadach)
  • Tworzenie postawy negocjatora, który stosuje taktykę win – win (wygrany- wygrany)
  1. Przygotowanie własnej strategii handlowej
    • Pozycja otwarcia
    • Dolna i górna linia negocjacji
    • Informacje o partnerze
    • Plan procesu
    • Kluczowe punkty: bastiony, tereny zakazane i ustępstwa
  2. Odkrywanie celów, motywów i kryteriów decyzyjnych Klienta
    • Sposoby odkrywania intencji i potrzeb klienta – czyli jak poznać, czego potrzebuje i co pragnie kupić nasz klient
    • Identyfikacja kryteriów decyzyjnych
    • Sprzedaż oparta o wartości – co jest najważniejsze dla klienta
    • Cechy i korzyści- zamiana cech oferowanego produktu na korzyści dla Klienta
  3. Tryby przekonywania i argumentacji – dostosowane do typu Klienta
    • Systemy reprezentacji zmysłowej – wzrokowcy, słuchowcy, kinestetycy
    • Umiejscowienie autorytetu: ja, inni, dane
    • Motywacja: unikanie problemów i orientacja na cel
    • Wielkość informacji: szczegóły lub ogóły
    • Porównywanie: podobieństwa i różnice
  4. Obszar negocjacji w procesie sprzedażowym
    • Zasada: cel, uważność, elastyczność
    • Określenie najlepszego rozwiązania alternatywnego – BATNA
    • Style negocjacyjne (negocjacje miękkie, twarde, i oparte na zasadach)
    • Wyznaczanie obszaru negocjacji, określanie wspólnych korzyści
    • Postawa negocjatora - powadzenie negocjacji typu wygrany – wygrany
    • Nazwanie punktu odejścia od negocjacji
    • Renegocjowanie warunków kontraktu – przeformułowanie celu

Proces sprzedaży – plan i przygotowanie, cele i organizacja pracy

Cele:

  • Poznanie struktury procesu sprzedaży
  • Zdobycie wiedzy na temat planowania spotkań handlowych
  • Zdobycie umiejętności wyznaczania sobie celów w kontakcie z Klientem
  • Poznanie technik finalizowania sprzedaży
  • Zdobycie umiejętności oceny spotkania handlowego
  • Zbudowanie poczucia wpływu handlowca na proces sprzedaży
  1. Wpływ osobistych nastawień na efektywność sprzedaży
    • Jak myślę o Kliencie?
    • Czym jest dla mnie sprzedaż?
    • Jak oceniam swoje możliwości jako handlowca? (SWOT osobowościowy)
  2. Struktura procesu sprzedaży – określenie kolejnych etapów
    • Przygotowanie spotkania
    • Kontakt
    • Zbieranie informacji
    • Obiekcje Klienta
    • Podejmowanie decyzji
    • Zamykanie sprzedaży
    • Serwis posprzedażny- budowanie trwałych relacji
  3. Przygotowanie się do rozmowy z Klientem
    • Siedem pytań sprzedawcy, zebranie informacji o kliencie (dane o Kliencie, oferta konkurencji, analiza SWOT)
    • Przygotowanie alternatywnych rozwiązań przed spotkaniem - BATNA
  4. Umiejętność wyznaczania sobie celów w kontakcie z Klientem
    • Docieranie do osoby decyzyjnej
      • Kim jest Klient i jakich potrzebuje informacji?
      • Jakie ma (może mieć) oczekiwania?
      • Mapa osób, z którymi kontaktuje się sprzedawca – wybór osoby decyzyjnej
    • Formułowanie celów: wspólny cel w procesie sprzedaży, cele własne i cele partnera
    • Strategie realizacji celów - sposoby weryfikacji rezultatów
  5. Planowanie jako podstawowe narzędzie w pracy handlowca
    • Planowanie spotkań (plany krótko i długookresowe)
    • Logistyka wyjazdów służbowych
    • Raportowanie jako potwierdzenie właściwego planowania
    • Plany sprzedaży a realizacja
  6. Zakończenie rozmowy sprzedażowej i otwarcie na przyszłość
    • Techniki finalizowania sprzedaży
    • Jak oceniać i analizować rezultaty rozmów handlowych, aby doskonalić swoje umiejętności oraz unikać popełniania błędów
    • Ocena efektywności spotkania z ekonomicznego punktu widzenia
    • Reguła Pareto

Kontakt i komunikacja z klientem. Zbieranie informacji i typy klientów

Cele:

  • Zrozumienie roli przekazu niewerbalnego w komunikacji
  • Zdobycie umiejętności stosowania narzędzi aktywnego słuchania
  • Zdobycie umiejętności stosowania różnego typu pytań w procesie zdobywania informacji
  • Poznanie różnych typów Klientów
  • Zdobycie umiejętności rozróżniania typów Klientów i dopasowania do nich przekazu
  • Zbudowanie poczucia wpływu na komunikację z innymi osobami
  1. Budowanie i utrzymywanie kontaktu z Klientem
    • Rola pierwszego wrażenia w kontakcie z Klientem /strój, mowa ciała, materiały/
    • Dopasowanie swojego wizerunku i sposobu zachowania do konkretnej osoby
    • Przekaz świadomy i nieświadomy w komunikacji – komunikacja werbalna i niewerbalna
    • Spójność prezentowanego wizerunku – zgodność tego jak wyglądam z tym, co i jak mówię
  2. Umiejętność aktywnego słuchania
    • Poziomy aktywnego słuchania
    • Uwzględnienie komunikatów niewerbalnych (ton głosu, szybkość mówienia) - umiejętność odczytywania mowy ciała oraz informacji zawartych w głosie
    • Stosowanie parafrazy i klaryfikacji
  3. Techniki zbierania informacji
    • Odczytywanie sygnałów TAK i NIE
    • Sztuka zadawania pytań jako umiejętność profesjonalnego handlowca
    • Rodzaje pytań i ich zastosowanie – założenie „Kto pyta – prowadzi”
      • Pytania otwarte i zamknięte
      • Pytania "w górę" i "w dół" (kryteria i wartości)
      • Pytania pozornego wyboru
      • Pytania sugestywne
      • Pytania wzbudzające potrzeby
  4. Typologia Klientów oparta o metaprogramy
    • Systemy reprezentacji zmysłowej – wzrokowcy, słuchowcy, kinestetycy
    • Umiejscowienie autorytetu: ja, inni, dane
    • Motywacja: unikanie problemów i orientacja na cel
    • Wielkość informacji: szczegóły lub ogóły
    • Porównywanie: podobieństwa i różnice