Proces sprzedaży – plan i przygotowanie, cele i organizacja pracy

Cele:

  • Poznanie struktury procesu sprzedaży
  • Zdobycie wiedzy na temat planowania spotkań handlowych
  • Zdobycie umiejętności wyznaczania sobie celów w kontakcie z Klientem
  • Poznanie technik finalizowania sprzedaży
  • Zdobycie umiejętności oceny spotkania handlowego
  • Zbudowanie poczucia wpływu handlowca na proces sprzedaży
  1. Wpływ osobistych nastawień na efektywność sprzedaży
    • Jak myślę o Kliencie?
    • Czym jest dla mnie sprzedaż?
    • Jak oceniam swoje możliwości jako handlowca? (SWOT osobowościowy)
  2. Struktura procesu sprzedaży – określenie kolejnych etapów
    • Przygotowanie spotkania
    • Kontakt
    • Zbieranie informacji
    • Obiekcje Klienta
    • Podejmowanie decyzji
    • Zamykanie sprzedaży
    • Serwis posprzedażny- budowanie trwałych relacji
  3. Przygotowanie się do rozmowy z Klientem
    • Siedem pytań sprzedawcy, zebranie informacji o kliencie (dane o Kliencie, oferta konkurencji, analiza SWOT)
    • Przygotowanie alternatywnych rozwiązań przed spotkaniem - BATNA
  4. Umiejętność wyznaczania sobie celów w kontakcie z Klientem
    • Docieranie do osoby decyzyjnej
      • Kim jest Klient i jakich potrzebuje informacji?
      • Jakie ma (może mieć) oczekiwania?
      • Mapa osób, z którymi kontaktuje się sprzedawca – wybór osoby decyzyjnej
    • Formułowanie celów: wspólny cel w procesie sprzedaży, cele własne i cele partnera
    • Strategie realizacji celów - sposoby weryfikacji rezultatów
  5. Planowanie jako podstawowe narzędzie w pracy handlowca
    • Planowanie spotkań (plany krótko i długookresowe)
    • Logistyka wyjazdów służbowych
    • Raportowanie jako potwierdzenie właściwego planowania
    • Plany sprzedaży a realizacja
  6. Zakończenie rozmowy sprzedażowej i otwarcie na przyszłość
    • Techniki finalizowania sprzedaży
    • Jak oceniać i analizować rezultaty rozmów handlowych, aby doskonalić swoje umiejętności oraz unikać popełniania błędów
    • Ocena efektywności spotkania z ekonomicznego punktu widzenia
    • Reguła Pareto