Kontakt i komunikacja z klientem. Zbieranie informacji i typy klientów

Cele:

  • Zrozumienie roli przekazu niewerbalnego w komunikacji
  • Zdobycie umiejętności stosowania narzędzi aktywnego słuchania
  • Zdobycie umiejętności stosowania różnego typu pytań w procesie zdobywania informacji
  • Poznanie różnych typów Klientów
  • Zdobycie umiejętności rozróżniania typów Klientów i dopasowania do nich przekazu
  • Zbudowanie poczucia wpływu na komunikację z innymi osobami
  1. Budowanie i utrzymywanie kontaktu z Klientem
    • Rola pierwszego wrażenia w kontakcie z Klientem /strój, mowa ciała, materiały/
    • Dopasowanie swojego wizerunku i sposobu zachowania do konkretnej osoby
    • Przekaz świadomy i nieświadomy w komunikacji – komunikacja werbalna i niewerbalna
    • Spójność prezentowanego wizerunku – zgodność tego jak wyglądam z tym, co i jak mówię
  2. Umiejętność aktywnego słuchania
    • Poziomy aktywnego słuchania
    • Uwzględnienie komunikatów niewerbalnych (ton głosu, szybkość mówienia) - umiejętność odczytywania mowy ciała oraz informacji zawartych w głosie
    • Stosowanie parafrazy i klaryfikacji
  3. Techniki zbierania informacji
    • Odczytywanie sygnałów TAK i NIE
    • Sztuka zadawania pytań jako umiejętność profesjonalnego handlowca
    • Rodzaje pytań i ich zastosowanie – założenie „Kto pyta – prowadzi”
      • Pytania otwarte i zamknięte
      • Pytania "w górę" i "w dół" (kryteria i wartości)
      • Pytania pozornego wyboru
      • Pytania sugestywne
      • Pytania wzbudzające potrzeby
  4. Typologia Klientów oparta o metaprogramy
    • Systemy reprezentacji zmysłowej – wzrokowcy, słuchowcy, kinestetycy
    • Umiejscowienie autorytetu: ja, inni, dane
    • Motywacja: unikanie problemów i orientacja na cel
    • Wielkość informacji: szczegóły lub ogóły
    • Porównywanie: podobieństwa i różnice