Tytuł projektu:

Profesjonalne Kadry – Gwarantem Konkurencyjności Agromy

Partnerzy projektu:

  • Prospero Business Training s.c. Ewa Polańska Prospero Business Training Sp. z o.o. /Lider Projektu/
  • Agroma Grupa Sznajder Sp. z o.o.

Termin i wartość projektu:

Projekt realizowany był w okresie XI 2011 – XI 2012 w Olsztynie w oparciu dofinansowanie EFS, w formie zamkniętej - dla pracowników firmy. Wartość projektu: 458.168 tys. zł.
Szkoleniami w ramach projektu były objęte 164 osoby, w tym 47 osób powyżej 50 r.ż.

Cele projektu:

  • Ustalenie rzeczywistych priorytetów i długoterminowych celów Organizacji w ramach realizowanych szkoleń
  • Rozwój na wielu poziomach Organizacji
  • Przekazanie skutecznych narzędzi, z których mogą korzystać pracownicy Agromy w interesujących ich obszarach
  • Zwiększanie konkurencyjności Agromy

Metodologia realizacji projektu:

Zakres merytoryczny projektu:

Dobór etatów wynikał z potrzeb firmy określonych na tamten moment jej rozwoju - uwzględniał zarówno wewnętrzne elementy - typu: potrzeba podniesienia kompetencji komunikacyjnych, przepływu informacji, lepszej organizacji pracy - w związku z uruchamianym nowym magazynem towarów, podniesienie umiejętności z obszaru zarządzania, ale odnosił się także do sytuacji rynkowej i konkurencji w regionie, a co za tym idzie konieczności doskonalenia kompetencji z zakresu sprzedaży i obsługi Klienta.

Łącznie w ramach projektu zrealizowano 34 szkolenia 2-u dniowe /łącznie 544 godziny zajęć/, w tym:

1. STRATEGIE ZARZĄDZANIA BIZNESEM W TYM MODEL ZARZĄDZANIA WIEKIEM – Kadra Zarządzająca – 1 grupa

Strategia budowania marketingowego sukcesu firmy w oparciu o modele zarządzania kosztami działania – 2 dni Strategie personalne firmy – zarządzanie wiekiem - 2 dni SQL i Excel w zarządzaniu – opracowanie modelu zarządzania kosztami działań i rentownością - 2 dni

2. EFEKTYWNY PRACOWNIK /administracja, IT, księgowość/ - 2 grupy

Skuteczna komunikacja wewnętrzna - 2 x 2 dni

Organizacja i zarządzanie czasem – 2 x 2 dni

3. SPRAWNY MAGAZYNIER – 3 grupy

Zarządzanie czasem i organizacja pracy – narzędzia IT do zarządzania magazynem - 3 x 2 dni

Skuteczna komunikacja i współpraca z klientem wewnętrznym i zewnętrznym - 3 x 2 dni

4. KREATOR ROZWOJU SIECI /szefowie branż i szefowie regionów/- 2 grupy

Prowadzenie prezentacji handlowej i współpraca z kluczowym klientem - 2 x 2 dni

Techniki sprzedaży z elementami negocjacji - 2 x 2 dni

Zarządzanie zespołem i delegowanie zadań - 2 x 2 dni

5. SKUTECZNY SPRZEDAWCA - 6 grup

Analiza potrzeb Klienta i budowanie relacji Klient – sprzedawca – 6 x 2 dni

Prezentowanie produktu w aspekcie zidentyfikowania potrzeb Klienta - 6 x 2 dni

Narzędzia i techniki efektywnej sprzedaży - 6 x 2 dni


Dodatkowym elementem wdrożeniowym projektu były sesje konsultacyjno-szkoleniowe dla grupy handlowców w miejscu pracy tj. w sklepach firmowych. Łącznie zrealizowano 80 godz. sesji.


1. Jak doszło do realizacji?

Z firmą współpracowaliśmy wcześniej w latach 2008 - 2010 na zasadach komercyjnych, prowadząc szkolenia z zakresu sprzedaży i obsługi Klientów.
Szkolenia dla innych grup stanowiskowych były w planach - a w sytuacji, gdzie pojawiła się możliwość pozyskania na projekt środków unijnych - skorzystaliśmy z takiej właśnie opcji.

2. Jak wyglądało badanie potrzeb? W jaki sposób zdobywaliśmy informacje?

Częściowo specyfikę znaliśmy z wcześniejszych kontaktów i szkoleń. Dodatkowo badanie potrzeb oparte było o:
rozmowy i ustalenia z zarządem i wyższą kadrą zarządzającą analizę raportów poszkoleniowych z wcześniej zrealizowanych zajęć rozmowy z wybranymi przedstawicielami poszczególnych grup stanowiskowych indywidualne ankiety ewaluacyjne testy wiedzy.

3. Jak się zapoznawaliśmy z uczestnikami?

Uczestnicy zostali poinformowani o projekcie i zakresie działań - w formie mailowej.
Z częścią osób spotkaliśmy się wcześniej - w ramach działań przeszkoleniowych /badanie potrzeb/

4. Z czego wynikał dobór tematów?

Dobór etatów wynikał z potrzeb firmy określonych na tamten moment jej rozwoju - uwzględniał zarówno wewnętrzne elementy - typu: potrzeba podniesienia kompetencji komunikacyjnych, przepływu informacji, lepszej organizacji pracy - w związku z uruchamianym nowym magazynem towarów, podniesienie umiejętności z obszaru zarządzania, ale odnosił się także do sytuacji rynkowej i konkurencji w regionie, a co za tym idzie konieczności doskonalenia kompetencji z zakresu sprzedaży i obsługi Klienta.

5. Jakie były założenia pracodawcy?

Objęcie szkoleniami wszystkich pracowników miało na celu wyrównanie poziomu ich kompetencji, wprowadzenie nowej potrzebnej wiedzy i dostarczenie potrzebnych na poszczególnych stanowiskach umiejętności. Projekt miał zadziałać systemowo i spowodować intensywna poprawę funkcjonowania firmy jako jednego organizmu.

6. Jakie ludzie mieli postawy?

Postawy uczestników były pozytywne. Z otwartością podchodzili do szkoleń i uczenia się. Dla części osób nasz Firma i sama idea szkoleń - była już znana, dla części - szkolenia tego typu były nowym doświadczeniem, poszerzającym własne możliwości.

Programy były przygotowane "pod potrzeby" konkretnych grup, odnosiły się do rzeczywistości, w której funkcjonują pracownicy na co dzień - więc łatwiejsze było przełożenie tresci szkoleniowych na ich realia. Uczestnicy aktywnie i z zaangażowaniem działali na zajęciach, byli tez w kontakcie z trenerami miedzy poszczególnymi szkoleniami.
Dla uczestników zajęcia były też platformą wymiany wiedzy merytorycznej, np. produktowej i własnych doświadczeń. Spotkania miały też wpisane w założenia znaczenie integracyjne.

7. Jak zorganizowaliśmy szkolenia?

Zdecydowana większość szkoleń zrealizowana była w postaci 2-u dniowych warsztatów, które odbywały się poza miejscem pracy.
W przypadku części szkoleń /kadra zarządzająca i magazynierzy/ szkolenia realizowaliśmy w siedzibie firmy - korzystając z salki szkoleniowej. Realizacja części szkoleń w siedzibie firmy podyktowana była względami finansowymi, które były istotne także z punktu widzenia Instytucji Pośredniczącej oceniającej projekt i przyznającej dofinansowanie /WUP Olsztyn/.

8. Co te szkolenia dały Klientowi?

Rozwój poszczególnych pracowników przekłada się na rozwój całej Organizacji. Szkolenia pozwoliły uczestnikom na powiększenie swojej wiedzy i nabycie nowych umiejętności, a przez to zmianę postaw - pozwalającą na większe utożsamianie się z Firmą i przyczynianie się do wzrostu jej konkurencyjności.

9. Z czego wynikała nasza satysfakcja?

Projekt całościowy, systemowy, w którym zrealizowaliśmy założone cele, uczestnicy zarówno rozwinęli swoją świadomość i kompetencje w określonych obszarach, jak i poczuli się bardzie związani z Firmą i zintegrowani ze sobą. Wiele osób deklarowało gotowość i otwartość do dalszej pracy rozwojowej - czy to w formie indywidualnej czy w postaci szkoleń grupowych.

Cytat z referencji od Agromy

Szkolenia oraz inne działania rozwojowe przeprowadzono w sposób profesjonalny, ich efektywność weryfikowana była w procesie ewaluacji oraz intensyfikowana w postaci indywidualnych konsultacji.
Ze współpracy z firmą Prospero – Liderem Projektu - jesteśmy zadowoleni zarówno jeśli chodzi o poziom zajęć merytorycznych, służących rozwojowi kompetencji pracowników, jak i z samego procesu zarządzania projektem i koordynowania kwestii organizacyjnych.
Prospero możemy polecić jako sprawdzonego i profesjonalnego partnera biznesowego.