Zarządzanie strategiczne Firmą - czyli jak zmienić strategię działania firmy w strategię sukcesu?

Jeśli stosunek zmian zachodzących wewnątrz organizacji nie jest większy od stosunku zmian zachodzących na zewnątrz organizacji, oznacza to, że koniec jest bliski

Jack Welch

Cele:

  • Zrozumienie roli analizy strategicznej przedsiębiorstwa
  • Zdobycie umiejętności korzystania z narzędzi służących do analizy makrootoczenia oraz mikrootoczenia firmy
  • Zdobycie umiejętności analizowania własnych silnych i słabych stron oraz szans i zagrożeń
  • Poznanie przykładowych strategii stosowanych przez konkurencję
  • Przypomnienie definicji pojęcia "misja firmy" oraz jej znaczenia
  • Zbudowanie poczucia, że dobrze opracowana strategia firmy ma szansę stać się strategią sukcesu
  1. Analiza i ocena strategiczna otoczenia przedsiębiorstwa
    • a. Makrootoczenia – metody:
      - PEST
      - scenariusze przyszłości - prognozy ekspertów
    • b. Mikroototecznia (konkurencyjne) – metody:
      - 5 Sił Portera
      - Punktowa ocena atrakcyjności sektora
      - Analiza luki strategicznej
  2. Analiza i ocena wnętrza firmy – metody:
    • Kluczowe czynniki sukcesu – KCS
    • Bilans strategiczny
  3. Analiza pozycji strategicznej firmy: SWOT - silne i słabe strony / szanse i zagrożenia
  4. Pozycja konkurencyjna firmy a jej strategie konkurencji:
    • Przywództwo kosztowe
    • Różnicowanie
    • Koncentracja (nisza)
  5. Misja - jako cel nadrzędny istnienia firmy oraz wybór strategii działania w zakresie:
    • Specjalizacji
    • Dywersyfikacji
    • Konsolidacji: alianse strategiczne, franczyza, przejęcia, integracja pionowa czy pozioma?
    • Strategie funkcjonalne działania: marketingowe, finansowe, personalne, organizacyjno – rzeczowe i technologiczne
  6. Benchmarking (wewnętrzny, funkcjonalny i zorientowany na wzorcowego konkurenta), czyli czy Armia USA może nauczyć się czegoś od ekipy cyrkowej?