Zarządzanie strategiczne Firmą - czyli jak zmienić strategię działania firmy w strategię sukcesu?
Jeśli stosunek zmian zachodzących wewnątrz organizacji nie jest większy od stosunku zmian zachodzących na zewnątrz organizacji, oznacza to, że koniec jest bliskiJack Welch
Cele:
- Zrozumienie roli analizy strategicznej przedsiębiorstwa
- Zdobycie umiejętności korzystania z narzędzi służących do analizy makrootoczenia oraz mikrootoczenia firmy
- Zdobycie umiejętności analizowania własnych silnych i słabych stron oraz szans i zagrożeń
- Poznanie przykładowych strategii stosowanych przez konkurencję
- Przypomnienie definicji pojęcia "misja firmy" oraz jej znaczenia
- Zbudowanie poczucia, że dobrze opracowana strategia firmy ma szansę stać się strategią sukcesu
- Analiza i ocena strategiczna otoczenia przedsiębiorstwa
- a. Makrootoczenia – metody:
- PEST
- scenariusze przyszłości - prognozy ekspertów - b. Mikroototecznia (konkurencyjne) – metody:
- 5 Sił Portera
- Punktowa ocena atrakcyjności sektora
- Analiza luki strategicznej
- a. Makrootoczenia – metody:
- Analiza i ocena wnętrza firmy – metody:
- Kluczowe czynniki sukcesu – KCS
- Bilans strategiczny
- Analiza pozycji strategicznej firmy: SWOT - silne i słabe strony / szanse i zagrożenia
- Pozycja konkurencyjna firmy a jej strategie konkurencji:
- Przywództwo kosztowe
- Różnicowanie
- Koncentracja (nisza)
- Misja - jako cel nadrzędny istnienia firmy oraz wybór strategii działania w zakresie:
- Specjalizacji
- Dywersyfikacji
- Konsolidacji: alianse strategiczne, franczyza, przejęcia, integracja pionowa czy pozioma?
- Strategie funkcjonalne działania: marketingowe, finansowe, personalne, organizacyjno – rzeczowe i technologiczne
- Benchmarking (wewnętrzny, funkcjonalny i zorientowany na wzorcowego konkurenta), czyli czy Armia USA może nauczyć się czegoś od ekipy cyrkowej?