Zarządzanie konfliktem i zmianą

Spory nie trwałyby tak długo,
gdyby brak słuszności był tylko po jednej stronie

Albert Camus

Cele:

  • Poznanie modelu sytuacji konfliktowej oraz przyczyn, rodzajów i źródeł konfliktów
  • Budowanie świadomości wpływu lidera na rozwiązanie sytuacji kryzysowej
  • Zdobycie wiedzy na temat etapów i dynamiki rozwoju konfliktu
  • Zdobycie umiejętności interweniowania w sytuacji konfliktowej
  • Poznanie sposobów działania lidera, które sprzyjają przewodzeniu zmianom
  • Zdobycie umiejętności diagnozowania potencjału organizacji w okresie zmian
  • Zbudowanie przekonania, że konflikt może być okazją do rozwoju
  1. Ogólny model sytuacji konfliktowej
    • Definicja i zasady konfliktu
    • Przyczyny, rodzaje i źródła konfliktu
    • Cechy oraz struktura sytuacji konfliktowej
    • Rola lidera w sytuacji konfliktowej
  2. Etapy oraz dynamika rozwoju sytuacji konfliktowej
    • Konflikt pomiędzy pojedynczymi osobami, a konflikt zespołowy
    • Sposoby ujawniania rzeczywistych intencji skonfliktowanych stron; wspólne wypracowanie rozwiązań
    • Interwencja w sytuacjach konfliktowych
    • Konflikt jako sytuacja rozwojowa
    • Kierowanie energią konfliktu do współpracy
  3. Umiejętność diagnozowania potencjału organizacji w procesie zmian
    • Określenie roli i znaczenia zmian
    • Dostrojenie zmian do otoczenia zewnętrznego
    • Określenie precyzyjnego programu zmian
  4. Rola lidera w przewodzeniu zmianom
    • Kierowanie zmianami osobistymi
    • Indywidualne style zarządzania związane ze zmianą
    • Przewidywanie oporu wobec zmian
    • Nazywanie i analiza czynników powodujących opór
    • Techniki przezwyciężania oporu