Zarządzanie konfliktem i zmianą
Spory nie trwałyby tak długo,
gdyby brak słuszności był tylko po jednej stronieAlbert Camus
Cele:
- Poznanie modelu sytuacji konfliktowej oraz przyczyn, rodzajów i źródeł konfliktów
- Budowanie świadomości wpływu lidera na rozwiązanie sytuacji kryzysowej
- Zdobycie wiedzy na temat etapów i dynamiki rozwoju konfliktu
- Zdobycie umiejętności interweniowania w sytuacji konfliktowej
- Poznanie sposobów działania lidera, które sprzyjają przewodzeniu zmianom
- Zdobycie umiejętności diagnozowania potencjału organizacji w okresie zmian
- Zbudowanie przekonania, że konflikt może być okazją do rozwoju
- Ogólny model sytuacji konfliktowej
- Definicja i zasady konfliktu
- Przyczyny, rodzaje i źródła konfliktu
- Cechy oraz struktura sytuacji konfliktowej
- Rola lidera w sytuacji konfliktowej
- Etapy oraz dynamika rozwoju sytuacji konfliktowej
- Konflikt pomiędzy pojedynczymi osobami, a konflikt zespołowy
- Sposoby ujawniania rzeczywistych intencji skonfliktowanych stron; wspólne wypracowanie rozwiązań
- Interwencja w sytuacjach konfliktowych
- Konflikt jako sytuacja rozwojowa
- Kierowanie energią konfliktu do współpracy
- Umiejętność diagnozowania potencjału organizacji w procesie zmian
- Określenie roli i znaczenia zmian
- Dostrojenie zmian do otoczenia zewnętrznego
- Określenie precyzyjnego programu zmian
- Rola lidera w przewodzeniu zmianom
- Kierowanie zmianami osobistymi
- Indywidualne style zarządzania związane ze zmianą
- Przewidywanie oporu wobec zmian
- Nazywanie i analiza czynników powodujących opór
- Techniki przezwyciężania oporu