Nowości w Prospero
Zarządzanie strategiczne Firmą - czyli jak zmienić strategię działania firmy w strategię sukcesu?
- Szczegóły
- Odsłony: 3223
Jeśli stosunek zmian zachodzących wewnątrz organizacji nie jest większy od stosunku zmian zachodzących na zewnątrz organizacji, oznacza to, że koniec jest bliskiJack Welch
Cele:
- Zrozumienie roli analizy strategicznej przedsiębiorstwa
- Zdobycie umiejętności korzystania z narzędzi służących do analizy makrootoczenia oraz mikrootoczenia firmy
- Zdobycie umiejętności analizowania własnych silnych i słabych stron oraz szans i zagrożeń
- Poznanie przykładowych strategii stosowanych przez konkurencję
- Przypomnienie definicji pojęcia "misja firmy" oraz jej znaczenia
- Zbudowanie poczucia, że dobrze opracowana strategia firmy ma szansę stać się strategią sukcesu
- Analiza i ocena strategiczna otoczenia przedsiębiorstwa
- a. Makrootoczenia – metody:
- PEST
- scenariusze przyszłości - prognozy ekspertów - b. Mikroototecznia (konkurencyjne) – metody:
- 5 Sił Portera
- Punktowa ocena atrakcyjności sektora
- Analiza luki strategicznej
- a. Makrootoczenia – metody:
- Analiza i ocena wnętrza firmy – metody:
- Kluczowe czynniki sukcesu – KCS
- Bilans strategiczny
- Analiza pozycji strategicznej firmy: SWOT - silne i słabe strony / szanse i zagrożenia
- Pozycja konkurencyjna firmy a jej strategie konkurencji:
- Przywództwo kosztowe
- Różnicowanie
- Koncentracja (nisza)
- Misja - jako cel nadrzędny istnienia firmy oraz wybór strategii działania w zakresie:
- Specjalizacji
- Dywersyfikacji
- Konsolidacji: alianse strategiczne, franczyza, przejęcia, integracja pionowa czy pozioma?
- Strategie funkcjonalne działania: marketingowe, finansowe, personalne, organizacyjno – rzeczowe i technologiczne
- Benchmarking (wewnętrzny, funkcjonalny i zorientowany na wzorcowego konkurenta), czyli czy Armia USA może nauczyć się czegoś od ekipy cyrkowej?
Skuteczny Biznesplan nowoczesnej Firmy
- Szczegóły
- Odsłony: 3451
Firmy, które nie posiadają koncepcji działania, biznesplanu,
upadają mniej więcej po pierwszym roku działalnościArtur Jahns
Cele:
- Zdobycie wiedzy na temat tego czym jest biznesplan
- Poznanie struktury biznesplanu
- Zdobycie umiejętności budowania biznesplanu
- Zdobycie umiejętności wyszukiwania przewag konkurencyjnych
- Zbudowanie proaktywnej postawy w kontekście budowania nowoczesnej, skutecznie działającej firmy w oparciu o dobrze przygotowany biznesplan
- Co to jest naprawdę biznesplan?
- Kiedy należy przygotować biznes plan?
- Komu służy biznes plan?
- Struktura biznes planu
- a. STRESZCZENIE PROJEKTU PRZEDSIĘWZIĘCIA (cel sporządzenia BP, wysokość środków niezbędnych do realizacji BP, krótki opis firmy i rynku na którym działa)
- b. PROFIL I ZAKRES DZIAŁANIA (krótka historia firmy, rynek, oferta produktów i usług, struktura organizacyjna, zasoby ludzie, rzeczowe i finansowe)
- c. ZAŁÓŻENIA PLANU STRATEGICZENEGO PRZEDSIĘWZIĘCIA (analiza otoczenia makro i mikro; analiza wnętrza firmy oraz jej pozycji strategicznej – mocne słabe, strony, szanse i zagrożenia)
- d. PLAN MARKETINGOWY (elementy planu marketingowego i jego zadania)
- e. PLAN FINANSOWY
- Źródło danych wejściowych
- Założenia prognoz finansowych
- Założenia wariantów (optymistyczny, pesymistyczny, realny)
- Rachunek zysków i strat (proforma)
- Bilans (proforma)
- Zestawienie przepływów środków pieniężnych (cash - flow)
- Analiza wskaźnikowa
- Ocena efektywności przedsięwzięcia
- Źródła finansowania
- Wnioski i podsumowanie
- Potencjalne czynniki przewagi konkurencyjnej MSP nad dużymi firmami
Zarządzanie konfliktem i zmianą
- Szczegóły
- Odsłony: 3543
Spory nie trwałyby tak długo,
gdyby brak słuszności był tylko po jednej stronieAlbert Camus
Cele:
- Poznanie modelu sytuacji konfliktowej oraz przyczyn, rodzajów i źródeł konfliktów
- Budowanie świadomości wpływu lidera na rozwiązanie sytuacji kryzysowej
- Zdobycie wiedzy na temat etapów i dynamiki rozwoju konfliktu
- Zdobycie umiejętności interweniowania w sytuacji konfliktowej
- Poznanie sposobów działania lidera, które sprzyjają przewodzeniu zmianom
- Zdobycie umiejętności diagnozowania potencjału organizacji w okresie zmian
- Zbudowanie przekonania, że konflikt może być okazją do rozwoju
- Ogólny model sytuacji konfliktowej
- Definicja i zasady konfliktu
- Przyczyny, rodzaje i źródła konfliktu
- Cechy oraz struktura sytuacji konfliktowej
- Rola lidera w sytuacji konfliktowej
- Etapy oraz dynamika rozwoju sytuacji konfliktowej
- Konflikt pomiędzy pojedynczymi osobami, a konflikt zespołowy
- Sposoby ujawniania rzeczywistych intencji skonfliktowanych stron; wspólne wypracowanie rozwiązań
- Interwencja w sytuacjach konfliktowych
- Konflikt jako sytuacja rozwojowa
- Kierowanie energią konfliktu do współpracy
- Umiejętność diagnozowania potencjału organizacji w procesie zmian
- Określenie roli i znaczenia zmian
- Dostrojenie zmian do otoczenia zewnętrznego
- Określenie precyzyjnego programu zmian
- Rola lidera w przewodzeniu zmianom
- Kierowanie zmianami osobistymi
- Indywidualne style zarządzania związane ze zmianą
- Przewidywanie oporu wobec zmian
- Nazywanie i analiza czynników powodujących opór
- Techniki przezwyciężania oporu
Inteligencja emocjonalna i przywódcza
- Szczegóły
- Odsłony: 3305
Sukces w życiu zależy nie tylko od intelektu,
lecz także od umiejętności kierowania emocjamiDaniel Goleman
Cele:
- Zdobycie wiedzy na temat tego czym jest inteligencja emocjonalna
- Zdobycie umiejętności rozpoznawania emocji własnych oraz innych osób
- Budowanie nastawienia sprzyjającego kontroli emocji
- Zdobycie kompetencji zarządzania własnymi emocjami oraz automotywacji
- Poznanie technik sprzyjających utrzymywaniu dystansu i spokoju w sytuacjach trudnych
- Przećwiczenie umiejętności empatycznego dostosowania się do rozmówcy
- Zbudowanie poczucia wpływu na emocje własne i innych
- Czym jest inteligencja emocjonalna
- Rola emocji w kontaktach z innymi ludźmi
- Omówienie, czym są emocje – kierunki i natężenia
- Rozpoznawanie oraz nazywanie emocji własnych oraz innych osób
- Nastawienia i przekonania związane z kontrolą emocji
- Zarządzanie własnymi emocjami i budowanie zasobów
- Budowanie stanów i zarządzanie nimi
- Zachowanie spokoju w sytuacji stresu i napięcia
- Automotywacja – poszukiwanie własnych strategii
- Rola wartości i celów w motywacji
- Nasza wewnętrzna moc
- Emocje jako sojusznik
- Kreowanie pożądanych stanów – jak budować dobre dla mnie samopoczucie – technika asocjacji
- Jak utrzymać dystans i spokój – technika dysocjacji
- Technika uczenia się z doświadczeń
- Praca z wewnętrznym krytykiem
- Rozumienie innych ludzi
- Empatia – umiejętność patrzenia oczami innych
- Emocjonalne dopasowanie i dostrojenie do rozmówcy
- Budowanie dobrych relacji
- Techniki wpływu - wpływanie na emocje własne i innych osób
- Strategia podejścia do problemów – modele zachowań w trudnych sytuacjach
- Inteligencja emocjonalna w rozwiązywaniu trudnych sytuacji
Rozwiązywanie problemów i myślenie kreatywne
- Szczegóły
- Odsłony: 4741
Wyobraźnia jest ważniejsze niż wiedza,
bo wyobraźnia jest nieograniczonaAlbert Einstein
Cele:
- Poznanie różnych modeli rozwiązywania problemów
- Zdobycie umiejętności dystansowania się od problemu i zmiany perspektywy
- Rozwijanie umiejętności myślenia systemowego
- Poznanie sposobów stymulowania myślenia
- Zbudowanie nastawienia: wszystko jest możliwe
- Poznanie strategii kreatywnych wybitnych osób i sposobów wykorzystywania tych strategii
- Zdobycie umiejętności posługiwania się mapami myśli oraz prowadzenie burzy mózgów
- Strategie rozwiązywania problemów
- Autodiagnoza – indywidualne sposoby rozwiązywania problemów
- Różne modele rozwiązywania problemów – analiza przykładów firm i ich funkcjonowania w sytuacjach problemowych
- Dystans i zmiana perspektywy
- Umiejętność odróżniania wyobrażeń i subiektywnych stanowisk od faktów
- Umiejętność zmiany perspektywy i stylu myślenia
- Rozwijanie umiejętności myślenia systemowego i strategicznego
- Techniki świadomego dystansowania się i wpływania na własne emocje
- Stymulowanie myślenia
- Przeciwdziałanie rutynie – rozpoznawanie własnych ograniczeń na poziomie stereotypów, przekonań i nastawień
- "Wszystko jest możliwe" – przekraczanie barier psychologicznych własnych i innych ludzi
- Myślenie o sytuacji (rynek, firma) w sposób analityczny z uwzględnieniem perspektywy czasowej
- Stymulacja kreatywności i rozwój strategii decyzyjnych
- Mapy umysłu jako narzędzie usprawniające analizę problemu
- Strategie geniuszu – przykłady strategii kreatywnych wybitnych osób. (W.Disney, A. Einstein, Leonardo Da Vinci)
- Brain storming i koncepcja sześciu stylów myślenia (E. de Bono)
- Tworzenie wspólnej mapy problemu, zamiast walki na argumenty
- Praca w zespołach zadaniowych wykorzystująca powyższe strategie w podejmowaniu optymalnych decyzji
- Wykorzystanie strategii do prowadzenia efektywnych zebrań